—Denne forestillingen er dessverre avlyst som følge av utviklingen i koronasituasjonen og de nye nasjonale retningslinjene.—fifty ways to leave a shape er en personlig strategi for det å gi slipp, samt en hyllest til et utslitt hofteledd
fifty ways to leave a shape er en reise til indre landskap gjennom kroppens ulike lag og omgivelser. En nullstilling, for å avdekke nye muligheter. Det er en forbindelsene mellom det lille og det store, det indre og det ytre, hvor naturen, kroppen og det mekaniske blander seg med bevegelse, transformerte sanger og lyden av det som har vært og det som skal komme.
Fra mørke beats som brer seg ut i rommet til lyden av hofteleddets forfall. Det er en sanselig kartlegging av transformasjonen og konfrontasjonen i å legge noe bak seg og finne veien inn i noe nytt.
Siri Jøntvedt er dansekunstner med base i Oslo og har siden 1990 arbeidet i det frie scenekunstfeltet som danser, koreograf og pedagog, både i Norge og internasjonalt. Sammen med Snelle Hall skaper hun forestillinger innenfor Siri&Snelle. www.siriogsnelle.no Hun har danset på alt fra store scener til små klubber, ofte i samarbeid med musikere og er særlig interessert i det spontane øyeblikket, der det intuitive og det formale møtes og hvor alvor og humor blandes.
Koreografi/dans/konsept: Siri Jøntvedt
Komponist/lyddesign: Gyrid Nordal Kaldestad
Ytre øye/musikalsk konsulent/sang: Øyvind B. Lyse
Visuell kunst/film: Darko Dragičević
Produsent og konsulent: Annika Ostwald
Spesiell takk til: c.off Stockholm og Dansekunst i Grenland for residens
Takk til uvurderlige støttespillere: Anna Nordanstedt, Anna Westberg og Snelle Hall
Takk til: Harald Fetveit for lydopptak
Co-produksjon: Dans i Trøndelag, DansiT og Dansekunst i Grenland
Støttet av: Kulturrådet og FFUK
fifty ways to leave a shape is a solo performance about aging and letting go. The work deals with the body and its layers, exploring the ever changing inner landscape. While giving attention to change itself, it displays the space between the known and the not yet known. Noticing correspondence between big and small parts, it draws up a map in transformation. It is about scale.
The sonic environment consists of different layers, from dark body beats to large timbres stretched out in space. Elements from nature, the body and its mechanics, is blended with texts by Jøntvedt, creating a soundscape of what is past and what is yet to come.
With over thirty years of experience as a performer and dance maker, Siri Jøntvedt now needs to teach herself fifty ways to leave, in order to not hold on.
Siri Jøntvedt is a dance maker and performer based in Oslo. Since 1990 she has been working as a dancer, choreographer and teacher, both in Norway and internationally. She has danced at the big stages and the small clubs, often collaborating with musicians. A big interest is how to compose in the spontaneous moment where the intuitive and formal meets and where the serious and the humorous can merge. Together with Snelle Hall she created numerous pieces for their company Siri&Snelle www.siriogsnelle.no