—Forestillingen som skulle holdes under Multiplié dansefestival 2021 ble utsatt på grunn av situasjonen med koronaviruset.Ny dato: 12. og 13. oktober 2021—(Prosessvisning)
Arven etter den norske fridansen
Mina Weider fortsetter sin undersøkelse av arven etter norsk fridans*. Hun har invitert med seg fire dansekunstnere til å skape og utøve ny dans som på ulike måter bearbeider og undersøker den norske fridansen. Gjennom individuelle og kollektive praksiser trer faglige interesser, koreografiske strategier og kroppslige kapasiteter frem og kaster lys over et samtidig landskap av perspektiver på den nasjonalhistoriske dansen.
Weider, Seljeseth, Kongsness, Mjøen og Schia undersøker denne arven gjennom forestillingsformatet «danseaften», som ofte ble brukt i første halvdel av 1900-tallet og som bestod av en rekke kortere danser, laget av ulike koreografer.
Forestillingen inneholder en introduksjon til prosjektet og visning av arbeid i prosess, og passer særlig for alle som er interessert i norsk dansehistorie og arven etter norsk fridans.
Prosjektet bygger videre på Weider sin solo Oldemors dans (2018), der hun tar utgangspunkt i bevegelsesmateriale som hennes oldemor, Astri Lied, praktiserte i sitt virke som profesjonell danser i 30-og 40-årene.
*Fridans er navnet på den sceniske dansen som var dominerende i Nord- og Mellom- Europa i første halvdel av 1900-tallet. Fridansen representerer det første bruddet med den klassiske balletten og hadde enorm potens i sin tid da dansekunstnerne med barbeinte føtter og ledige klær foreslo en mer sanselig og personlig kropp.
Mina Weider (NO/CA) er en Oslo-basert danser og koreograf som jobber skapende og utøvende i egne og andres prosjekter. Hun har en somatisk tilnærming til bevegelse og jobber i spenningsfeltet mellom det historiske og det samtidige. Av hennes viktigste prosjekter kan nevnes Oldemors dans, Singel og Danseaften hvor hun i alle jobber med dans i korte format. Weider er utdannet fra Norges Dansehøyskole med bachelor i jazzdans med pedagogikk (2015) og fra Kunsthøyskolen i Oslo med master i dans (2017).
Initiativ og ledelse: Mina Weider
Skapende og utøvende dansekunstnere: Eivind Seljeseth, Ann-Christin Kongsness, Katja Schia, Julie Mjøen og Mina Weider
Medskapende perkusjonist: Jennifer Torrence
Kostyme: Karine Næss
Samproduksjon: BIT-teatergarasjen og DansiT
Støttet av: Fond for lyd og bilde og FFUK
Takk til: Fernanda Sparre Smith, Ingunn Rimestad og Danseinformasjonen
Mina Weider has invited four dance artists to create and perform new dance that in various ways processes and investigates the Norwegian fridans* (free dance) . Through individual and collective practices, professional interests, choreographic strategies and bodily capacities emerge and shed light on a contemporary landscape of perspectives on the national historical dance. The dancers examine this heritage here through the performance format “dance evening”, which was often used in the first half of the 20th century and consists of a number of shorter dances, made by different choreographers. An introduction to the project is given prior to the screening.
* Fridans is the name of the performing dance that was dominant in Northern and Central Europe in the first half of the 20th century. Fridans represents the first real break with classical ballet and had enormous potency in its time, when barefooted dancers with loose clothing suggested a more sensual and personal body.