Uke 36 / 37 2023

Når det jeg egentlig vil er at du skal holde rundt meg er utforskning av tematikk rundt kjønnsroller og selvbilde – noe som har vært en rød tråd i Katja Lindebergs kunstnerskap i en årrekke – tematisert i både barneforestillingene Om bare Rosa kunne trylle og Om bare Lyseblå kunne bli superhelt, og i voksenforestillingen Bare en våt munn. Nå ønsker hun å skape oppfølgeren, denne gangen om sosialt konstruert maskulinitet og mannlige erfaringer knyttet til det å være mann i dagens Norge.

Prosjektet tar utgangspunkt i en sosiologisk problemstilling og forskning, men bruker teatrale og kunstneriske strategier, for skape en relevant forestilling der publikum kan oppleve gjenkjenning og identifisering.

Hvordan påvirkes og handler ulike menn ut fra samfunnsgitte mannsnormer og ideal?

Foto: Signe Luksengard

Tekstmaterialet til forestillinga hentes direkte fra dybdeintervjuer og samtaler mellom ulike menn med ulik bakgrunn og alder. Samtalene handler om alt fra parrelasjoner, gutteturer, sårbarhet, seksualitet, avmakt, selvforakt, ensomhet, peniskomplekser og pappaforhold. Samtalene og intervjuene er og blir transkribert, og skal være så rått og ubearbeidet som mulig.

Residensen skal brukes til å samle skuespillerne til workshops og prosessarbeid.

Medvirkende

Regi og konsept: Katja Brita Lindeberg
Medvirkende på scenen: Per Magnus Barlaug, Joakim Thrane, Benjamin Lønne Røsler og Katja Lindeberg
Lys og video: Eirik Brenne Torsethaugen
Komponist: Arnfinn Killingtveit
Scenografi og rekvisitter: Jørgen Sellevold
Kostymer og rekvisitter: Jenny Hilmo Teig
Workshopholdere, koreografer: Taneli Törmä
Dramaturg: Guro Hustad Stugu, Rosendal teater

Produsent/inspisient: Dag Kårtvedt

Støttet av: Norsk kulturråd, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere, Trondheim kommune og Trøndelag fylke

Co-produsenter: Rosendal teater og Black Box teater

Samarbeid med: DansiT og Nordland teater