
Uke 44 / 2022
Med undersøkelsesprosjektet «Successfull Bodies» ønsker Jonas Øren å se hvordan (den personlige) ideen om suksess, status og posisjon er med på å føre og forme kroppen. Han er interessert i å undersøke hvordan idealisering skjer i praksis i form av framstilling og behandling i kropp, bevegelse og oppførsel.
Tidlegare har dansekunstnar Ulf Nilseng og skodespelar Selome Emnetu saman med meg utforska og spekulert i kva våre kroppsideal har gjort med korleis vi fungerer og rører oss – både privat og profesjonelt. I residens hos DansiT skal dansekunstnar Ole Willy Falkhaugen gjennomgå ein serie av koreografiske og kroppslege oppgåver som bygger på tidlegare oppdagingar. Dette for å sjå om personlege bilete på suksess kan konkretiserast i form av kroppsuttrykk som igjen kan prosesserast på ein sånn måte at det kan skape koreografi og danseriske uttrykk.
Ole Willy Falkhaugen startet sin ballettutdannelse i hjembyen Sandefjord hos Marit Thoresen, fortsatte ved Operaens Ballettskole (1993 – 1994) og deretter Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm (1994 – 1997). Han begynte som aspirant ved Den Norske Opera & Ballett i 1997 og ble fast ansatt i Corps de Ballet der han jobbet fast frem til 2017 og hvor han har danset det meste i Nasjonalballettens klassiske og moderne repertoar.
Jonas Øren er dansekunstner og er interessert i å undersøke hvordan selvet, subjektivitet og identitet er knytta til kommunikasjon, produksjon og strategisk framføring gjennom dans og koreografi. Ved å se til selv-performativitet både i og utenfor scenerommet ønsker han å speile aspekter ved samtida og måtene vi kommuniserer på i dag. Han har bachelorgrad i klassisk ballett og mastergrad i dans fra Kunsthøgskolen i Oslo, og har arbeida med dans innenfor flere kontekster og i samarbeid med aktører fra ulike felt. Han arbeider 50% som formidlingskonsulent ved Dansens Hus.