Pris
240/140/100
Sted
Rosendal Teater, Rosendal Teater - Sal 1
Lengde
1 time
onsdag 21. oktober 2020 - kl.19:00
torsdag 22. oktober 2020 - kl.19:00

En vidunderlig perle av en forestilling som undersøker forholdet mellom dans og musikk.

Panflutes & Paperwork av og med Ingrid Berger Myhre og Lasse Passage er en vidunderlig perle av en forestilling der den sjarmerende dansen og musikken gir en trygg, og samtidig vaklevoren, felles grunn for underfundig lek og humoristisk og dyptpløyende underholdning. Sjarmerende så det rekker.

Panflutes &Paperwork undersøker Ingrid Berger Myhre og Lasse Passage på upretensiøst vis forholdet mellom dans og musikk. Med utgangspunkt i partiturer de har legger de vekt på en felles interesse for struktur og metode, heller enn talent og virtuositet. Tittelen til duetten hinter til kontrasten mellom det våte og det tørre; det inderlige og det strukturelle, det lekne og det byråkratiske. Spenningen mellom disse tilstandene spiller tilbake på det velkjente koreograf-komponist-forholdet og dets gjentatte konvensjoner. Med verktøy fra begges leire oppfinner Ingrid og Lasse nye sammentreff som endrer spillereglene mellom dem.

Forestillingen vises i samarbeid med Dansenett Norge.

BILLETTER

Kunstnersamtale

Etter forestillingen på onsdag 21. oktober  ønsker vi velkommen til en kunstnersamtale med Ingrid Berger Myhre og Lasse Passage, moderert av Rose Martin. Her får vi blant annet høre litt mer om hvordan de har jobbet og delt hverandres metoder og praksis fram mot forestillingen «Panflutes & Paperwork».

Samtalen vil foregå inne i sal 1, rett etter forestillingen (ca. kl. 20.00)
Varighet: 30- 45 min
Språk: Engelsk

Kunstnersamtalen er en del av samtalerekken «Koreografi i samtiden» som vil foregå denne høsten. Samtalerekken er initiert av DansiT, og vil modereres av Rose Martin (PhD, Dance Studies).

Om kunstnerne

Ingrid Berger Myhre er en norsk dansekunstner basert mellom Brussel og Rotterdam. Hun har en Mastergrad i koreografi fra ex.e.r.ce ved Centre Chorégraphique National de Montpellier og har siden 2014 vært tilknyttet koreograf ved Dansateliers Rotterdam.

Komponist og artist Lasse Passage, begynte å studere komposisjon ved Griegakademiet i Bergen og gikk videre til å fullføre en BA i Sonologi fra Kongelige Konservatoriet i Den Haag (NL). Hans kompositoriske virke er farget av hans bakgrunn med elektroakustikken (EA), den rytmiske musikken – og symbiosen mellom disse.

Medvirkende

Koreografi: Ingrid Berger Myhre og Lasse Passage
Musikk: Ingrid Berger Myhre og Lasse Passage
Lys: Edwin van Steenbergen
Veiledning: Alex Zakkas, Merel Heering
Kostymer: Min Li
Fotografer: Sara Anke, Istán Virág og Rob Hogeslag
Støttet av: Norsk kulturråd
Co-produksjon: Dansateliers Rotterdam (NL), Black Box Teater (NO), CSC Bassano Del Grappa (IT), WP Zimmer (BE).
Takk til: P.A.R.T.S., Rimi/Imir Senter for Scenekunst, Moving Futures Festival, FPK Nieuwe Makers Regeling

ENGLISH

What does “dancing to music” really mean? And how do you create music for dance? In this duet, Ingrid Berger Myhre and Lasse Passage playfully examine the relationships between dance and music, using scores as tools to uphold structure over skill, method over indulgence. The title of their duet alludes to the contrast between the wet and the dry: Panflutes, on the one hand, are playful and passionate, Paperwork, on the other, refers to notation and sounds bureaucratic. The tensions between these states play well with tired conventions in the famous choreographer-composer constellation. With both tools at hand, Ingrid and Lasse invent games that re-negotiate their rule.

  • After the performance on wednesday (at  8PM) there will be an artist talk with Ingrid Berger Myhre and Lasse Passage on the stage.

The conversation will be moderated by Rose Martin (Phd in Dance Studies), and will be in English.

CREDITS
Choreography: Ingrid Berger Myhre og Lasse Passage
Music: Ingrid Berger Myhre og Lasse Passage
Lights: Edwin van Steenbergen
Mentoring: Alex Zakkas, Merel Heering
Costumes: Min Li
Photographers: Sara Anke, Istán Virág og Rob Hogeslag
Supported by: Norsk kulturråd
Co-production: Dansateliers Rotterdam (NL), Black Box Teater (NO), CSC Bassano Del Grappa (IT), WP Zimmer (BE).
Thanks to: P.A.R.T.S., Ri

Reviews:

«The Norwegian Berger Myhre, educated in Amsterdam and Brussels, seems to own this type of dry humor as an inherent part of her dance works. You have to like it (…). It is at the same time laughable and sweet, as they try to share everything (even each other’s talent) in this small hour full of playfully performed nonsense-games.» Annette Embrechts, De Volkskrant

«This is a show that is situated on the border between performance and concert, playing with the disciplines. The playful, nerdy precision points back to the pioneers of contemporary music like John Cage and Ernst Toch and we as audience are offered a nice balance of feelgood, poetic images and musicality on a high level.» – Frøydis Århus, Scenekunst.no