Dansefilm Fullt program Multiplié dansefestival
Pris
Fri entré
Sted
Lobbyen, Verkstedhallen
Lengde
3 timer (inkl. forelesning 5. april)
lørdag 5. april 2014 - kl.14:00
søndag 6. april 2014 - kl.14:00

Å uttrykke dans gjennom film har lenge vært en egen sjanger. Filmmediet gir mulighet for å skape dans med andre premisser og rammer enn ved en scenisk forestilling. Det åpner også opp for nye måter å presentere dans på, man kan gå inn i dansen gjennom både det dokumentariske formatet og som fiksjon.

Under Multiplié Dansefestival ønsker vi også å presentere festivalens tematikk gjennom filmmediet. Det vil bli vist både lengre og kortere dansefilmer, og filmene presenteres i samarbeid med Cinemateket Trondheim. Lørdag 5. april kl. 14.00 holder Ine Therese Berg foredraget Sosial dansekunst i tilknytning til filmprogrammet.

Filmprogram

Lørdag 5. april

  • Juoigangiehta/ The yoiking hand (NO 2011, 4:45 min) – Elle Sofe Henriksen
  • Rize (UK 2005, 86 min) – David LaChapelle

Søndag 6. april

  • Invitation to Dance (US 2014, 84 min) – Christian von Tippelskirch, Simi Linton
  • Åpent Lerret – div. artister, se detaljer under.

Åpent Lerret

Åpent Lerret arrangeres søndag 6. april, og er et filmprogram hvor vi presenterer innsendte dansefilmer. Vi søker etter korte, work-in-progress eller ferdigstilte dansefilmer som knytter seg til festivaltematikken. Med Åpent Lerret ønsker vi å skape en arena for både uetablert og etablert dansefilm.

  • Isslottet – trailer (NO 2011, 1:40 min) – Elise Adamsrød
  • Remote Invitations (AR/FR/NO 2014, 14 min) – Elina Rodriguez, Mari Flønes
  • Sea through stories (NO 2014, 4:31 min) – Live Strugstad
  • Biegga savkala / The wind whispers (NO 2007, 10 min) – Elle Sofe Henriksen

English

During Multiplié, we would also like to highlight the festival theme through the lens of a film camera. The program contains both short and longer dance films, as well as a side program called Open Canvas. Here, dance artists can show their own work-in-progress or finished dance films to an interested audience.