Pris
240/140/100
Sted
Rosendal Teater, Rosendal Teater - Sal 1
Lengde
1 time
onsdag 25. november 2020 - kl.19:00

“Kontinentet ditt er svart. Svart er farlig. I mørket kan du ikke se, og du er redd. Ikke rør deg, du risikerer å falle. Først og fremst, ikke gå i skogen. Og frykten for mørket, den internaliserte vi. De hadde ikke øyne å se med. De utforsket ikke huset sitt. Kjønnet deres skremmer dem fortsatt. Kroppen deres var kolonisert og de turte ikke komme. Kvinnen er redd og føler avsky for kvinnen… Vi ble fanget mellom to forferdelige myter: Mellom Medusa og avgrunnen. Halve verden vil få latterkrampe om dette ikke hadde fortsatt.”

– Hélène Cixous, The laugh of the Medusa

I begynnelsen fantes Medusa, en kvinne som ble til et monster gjennom straffen for å ha blitt voldtatt. Hun kunne drepe med blikket sitt. Dansekunstnerne Caroline Eckly og Marcelo Evelin har tatt utgangspunkt i dette blikket; i øynene som, i form av et speil, reflekterer verdens vold og som aksepterer og absorberer andres blikk. De vekker til live et bilde av oraklet: Et orakel som overfører, påkaller, som tar Gud eller ordets plass, som åpner dører som har vært lukket, som besitter eldgamle okkulte krefter.

Eckly/Evelin ønsker med forestillingen å rette oppmerksomheten mot en dansers kropp, bruke dens fysiske form og potensial som råmaterial og medium – og se på den som et narrativ i seg selv. De foreslår latteren som gråt, som et støt, som et utbrudd mellom fortryllelse og raseri. Ut i fra en fascinasjon for praksiser og ritualer hvor dans leder deg inn i en underbevisst tilstand, kaller Eckly/Evelin her på forestillingsevnen vår, gjennom et dypdykk på innsiden hvor det svarte kontinentet penetreres.

Publikum ønskes velkommen til en seremoni i et tidløst rom, hvor de kan bevitne en kropp i transformasjon.

Sesongavslutningen med Carte Blanche og kunstnere tilknyttet kompaniet, er et samarbeid mellom DansiT og Rosendal Teater

BILLETTER

Medvirkende

Framført av: Caroline Eckly
Skapt av: Marcelo Evelin and Caroline Eckly
Originalmusikk: Kota YamauchiLYS:Robert Roespel
Produsert av: Spreafico Eckly og demolition Incorporada
Co-Produsert av: BIT-Teatergarasjen, Carte Blanche og Rosendal Teater
Støttet av: Bergenkommune, Sasakawa Foundation og FFUK

ENGLISH

Carte Blanche dancer Caroline Eckly and Brazilian choreographer Marcelo Eveli, have taken Medusa’s gaze as their starting point and created a performance that shows the body as a medium.

“Your continent is black. Black is dangerous. In the dark you can not see and you are scared. Do not move, you risk falling. First of all, do not walk in the woods. And the fear of the dark, we internalized it. They had no eyes to see. They did not explore their house. Their gender still scares them. Their bodies were colonized and they did not dare to come. The woman is scared and feels disgust for the woman … We were caught between two terrible myths: Between Medusa and the abyss. Half the world would have a fit of laughter if this had not continued. » – Hélène Cixous,

The laugh of the Medusa In the beginning, there was Medusa, a woman who became a monster through punishment for being raped. She could kill with her gaze. Dance artists Caroline Eckly and Marcelo Eveli have taken this look as a starting point; in the eyes which, in the form of a mirror, reflect the violence of the world and which accept and absorb the gaze of others. They bring to life an image of the oracle: an oracle that transmits, invokes, that takes God or the place of the word, that opens doors that have been closed, that possess ancient occult powers. With the performance, Eckly / Eveli wants to draw attention to a dancer’s body, use its physical form and potential as raw material and medium – and look at it as a narrative in itself. They suggest laughter as crying, as a shock, as an outburst between enchantment and rage. Based on a fascination for practices and rituals where dance leads you into a subconscious state, Eckly / Eveli calls here on our imagination, through a deep dive inside where the black continent is penetrated. The audience is welcomed to a ceremony in a timeless room, where they can witness a body in transformation.

CREDITS

Performed by: Caroline Eckly
Created by: Marcelo Evelin and Caroline Eckly
Original music: Kota YamauchiLYS:Robert Roespel
Produced by: Spreafico Eckly og demolition Incorporada
Co-Produced by: BIT-Teatergarasjen, Carte Blanche og Rosendal Teater
Supported by: Bergenkommune, Sasakawa Foundation og FFUK