![](https://dansit.no/wp-content/uploads/2023/01/logo_dansit.png)
Residens uke 46 / 2024
Epiclogue er et scenekunstprosjekt som undersøker skeiv aggresjon og sårbarhet, og forholdet mellom dem. Kunstnerne Jonathan Ibsen og Bjørk-Mynte Paulse ønsker å drøfte hva det krever, eller kanskje koster, å ta plass som for andre er gitt. Prosjektet vil utfordre konseptet “aksept” og spør om man som skeiv er redd for å kreve eller ta plass, fordi man risikerer å bevege seg utenfor de avgrensninger og rammer samfunnet generelt tolererer.
På hvilke måter dikterer og innskrenker dette skeives handlingsrom, og hvordan kan vi gjøre opprør?
Prosjektet vil utfordre restriktive tankesett rundt den skeive kroppen – og responderer på hvordan det som skeiv er å eksistere i et cis-heteronormativt samfunn. Prosjektets overordnede mål og ambisjon er å skape plass til nyanserte og komplekse forståelser av hva en skeiv kropp er, kan inneholde og uttrykke.
Idé, konsept og koreografi: Jonathan Ibsen og Bjørk-Mynte Paulse
Utøvere: Jonathan Ibsen og Bjørk-Mynte Paulse
Medskapende kunstner, scenograf, kostymedesigner og lysdesigner: Chrisander Brun
Komponist: Fredrik Petrov
Dramaturg: Sodja Zupanc Lokter
Prosjektet er støttet av Kulturrådet – Fri scenekunst Dans, Komposisjon og produksjon av musikk, Statens Kunstfond, Fritt Ord, Oslo kommune, FFUK, Augustinus fonden og Nordisk Kulturfond.
Co-produsenter: Bærum Kulturhus, DansiT og BIT teatergarasjen
Andre samarbeidspartnere: MARC, Dansens Hus med koreografilaberitoriet, Godsbanen med Åbne Scene, Stamsund Teaterfestival, Illlu-science and Art.
Jonathan Ibsen er en dansekunstner basert i Oslo og har sin utdanning fra Kunsthøgskolen i Oslo. Han jobber som skapende og utøvende kunstner. Som kunstner er han opptatt av den samtidsaktuelle kroppen og hvordan den kan fungere som et kommunikativt instrument for å konfrontere, utfordre og skape dialog. Hans arbeid forsøker å kontekstualisere problemstillinger knyttet til sosialt konstruerte normer og forståelser. Som utøver har en utenom å utøve egne produksjoner som Panser, Plastic Fantastic og VEGGEN jobbet med kunstnere som Ingri Fiksdal, Caroline Nesse, Claire Dewangen mm.
Bjørk-Mynte Paulse har bakgrunn i klassisk ballett, og hun er tidligere elev ved Den kongelige Balletskole i Odense. Senere fullførte hun sin bachelor i samtidsdans ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2018 og er nå basert i København. Deretter fortsatte hun som frilanser og underviser innen samtidsdans til hun begynte i Holstebro Dansekompagni våren 2021. Hun medvirket her i forestillinger som “The Danish Girl”, “Sandmanden”, “Björk” og “Traum”. i 2022 ble hun nominert til en Reumert-pris for sin ledende rolle i The Danish Girl og sin rolle i Sandmanden. Bjørk er å se i forestillingen “Sleeping Beauties” på Aarhus Teater feb-mars 2024.
Stockholm-baserte Chrisander Brun arbeider som scenograf, lysdesigner og fotograf. Brun studerte ved Dramatiska Institutet (nå Stockholm University of the Arts), der han fikk en bachelorgrad i 2010. Brun har skapt lys og scenografi for mange danse- og teaterforestillinger i Skandinavia, og zhers arbeider har blitt presentert på flere internasjonale scenekunstfestivaler i Europa. Brun har hatt lengre samarbeid med kunstnere som Halla Ólafsdóttir, Amanda Apetrea, Nadja Hjorton, Dorte Olesen, Ludvig Daae, Mychoreography, Tatu Hämäläinen, TOYBOYS, TO-EN Butoh Company, Zero visibility corp, Martin Forsberg, Björn Säfsten og Stina Nyberg.
Fredrik Petrov er en Oslo basert scenekunstner utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo med en BA i samtidsdans. Petrov jobber med tverrkunstneriske prosjekter, som både koreograf, komponist og utøver – der det kunstneriske uttrykket oppstår i sammensmeltingen av dans, musikk og teater. Risiko og begrensning, autentisitet versus bedrageri er konsepter som står sentralt i hans kunstneriske praksis. Han har vært lyddesigner på forestillinger som Panser, Plastic Fantastic og Soft Machine mm.
Sodja Zupanc Lokter, Ph.D teaches dramaturgy and runs master program at DAMU KALD in Prague. After finishing her master studies in directing and dramaturgy at DAMU, Prague she did her PhD in spatial dramaturgy at Vienna University, ZHdK University of the Arts Zurich and Prague Performing Arts academy. She works as a dramaturg for independent theatre, dance and exhibition projects with Cristina Maldonado, Ahilan Ratnamohan, Julian Hetzel, Jan Mocek, Farm in the Cave, Lotte van den Berg, TAAT, Temporary Collective, Wojtek Ziemilski etc. She was artistic director of the Prague Quadrennial of Performance Design and Space 2008 – 2016, where she curated and programed for instance Intersection: Intimacy and Spectacle, the Tribes and the Heart of PQ.