Pris
Betal det du kan / Gratis
Sted
DansiT / Svartlamon
Lengde
2 timer

Gratis for alle som har billett til forestillingen Skinned

Drop-in pris: 50–250 NOK (Betal det du kan)
Betales ved oppmøte før workshopen. Betal det du kan gir mulighet til å betale etter økonomisk situasjon – ved å betale mer, bidrar du til at andre kan betale mindre.

Språk: Engelsk

onsdag 26. mars 2025 - kl.10:00 Påmelding

PRAXIS Trondheim og DansiT har gleden av å være vertskap for Letting Go of Things – en bevegelsesbasert workshop ledet av emilyn claid, skeiv performancekunstner i sitt åttende tiår, under Multiplié dansefestival 2025.

Hva trenger vi å gi slipp på for å vitalisere våre praksiser, løse opp statiske posisjoner og bryte med normativitet? Hvordan kan vi bruke usikkerhet som en livskraft?

Med somatisk bevegelsespraksis som trygt utgangspunkt, utforsker denne workshopen hvordan det å gi slipp – fysisk, metaforisk og psykologisk – påvirker det å leve, være og relatere. Vi utfordrer vestlige forestillinger om overlegenhet og individualisme, og arbeider relasjonelt med både omgivelsene og hverandre.

Vi omfavner uorden og feil som nødvendige elementer i kreativ utfoldelse.

Deltakerne er velkomne til å ta med en gjenstand som representerer noe de ønsker å gi slipp på.

Ideer og praksiser er inspirert av emilyns bok FALLING Through Dance and Life (Bloomsbury 2021).

Påmelding og informasjon: praxistrondheim@gmail.com

Om PRAXIS Trondheim

PRAXIS Trondheim er et initiativ av dansekunstnere basert i Trondheim. Med PRAXIS Trondheim ønsker vi å skape en arena for deling av kunstneriske praksiser for scenekunstnere og andre bevegelsesentusiaster i Trondheim og utover. Gjennom ukentlige klasser, workshops, open stage-arrangementer og kunstnersamtaler tilbyr vi en plattform for utveksling og diskusjon med bevegelse som utgangspunkt.

https://www.praxistrondheim.com/

Om kunstneren

emilyn claid er koreograf, forfatter, regissør og lærer som arbeider i skjæringspunktet mellom akademiske og profesjonelle dansekontekster, med en interesse for prosesser og praksiser knyttet til bevegelsesbasert scenekunst. Hun arbeider også som Gestalt-/eksistensiell psykoterapeut, og undersøkelser fra begge disse feltene integreres i hennes praksisbaserte forskningsprosjekter.

Hennes karriere strekker seg tilbake til 1960-tallet, da hun var ballettdanser, og til 1970-tallet, da hun var med å grunnlegge X6 Dance Space i London og var medredaktør av New Dance Magazine. På 1980-tallet var hun kunstnerisk leder for Extemporary Dance Theatre, og på 1990-tallet samarbeidet hun med Phoenix Dance Company og Candoco Dance Company, samtidig som hun opptrådte og produserte egne forestillinger, blant annet Virginia Minx at Play (1992).

I 1997 fullførte hun en doktorgrad og publiserte boken Yes? No! Maybe… Seductive Ambiguity in Dance Theatre Performance (Routledge, 2006).Mellom 2003 og 2013 var hun leder for BA- og MA-programmene i koreografi ved Dartington College of Arts, og under sammenslåingen med Falmouth University spilte hun en sentral rolle i utviklingen av danse- og koreografistudiene.