Møt kunstnerne i fieldworks sammen med to av utøverne i dansefilmen “yet still, we rise” til samtale om den kunstneriske prosessen bak filmen som ble spilt inn i Trondheim, våren 2019.
Samtalen finner sted på Cinemateket etter visning av yet still, we rise kl. 18.00
Turi Bendixen Østgaard (f. 1938 i Oslo) har deltatt i Danseteateret 55 fra oppstarten i 2005. Hun studerte tysk, historie og norsk ved det historisk- filosofiske fakultet ved Universitetet i Oslo. Cand philol 1966. Hun har arbeidet som konstituert lektor ved Odda realskole og gymnas fra 1966, og videre i fast lektorstilling ved Gerhard Schønings videregående skole i Trondheim fra 1969 til 2004. Turi har 3 barn og 3 barnebarn.
Elen Øyen (f. 1979) er danser i Danselaboratoriet, noe hun har vært siden 2005. Siden 2009 har hun reist i inn- og utland og fortalt om sin opplevelse av å være danser i Danselaboratoriet, og har også skrevet flere artikler relatert til dette. Elen er utdannet barnevernspedagog og juridisk kontormedarbeider, og har arbeidet som produsent i Danselaboratoriet, saksbehandler ved NAV, og vitenskapelig assistent ved Institutt for lærerutdanning NTNU. Elen er født med ryggmargsbrokk, og er rullestolbruker.
Heine Avdal (NO) er aktiv innen moderne dans, video og visuell kunst. Han er utdannet ved KHIO(1991-94) og PARTS 1995-96 (Brussel), og har samarbeidet med blant andre Mette Edvardsen, Liv Hanne Haugen og Lawrence Malstaf, og Carte Blanche. Siden 2000 har Heine Avdal opprettet og produsert mer enn 20 forskjellige scenekunstprosjekter, oftest i samarbeid med Yukiko Shinozaki.
I de siste prosjektene har Heine Avdals fokus vært på distribuering av rom. Han spør hvordan romlige konvensjoner påvirker måten vi opplever og beveger oss gjennom private / offentlige rom. Tatt i betraktning folks forutfatninger av romlige konvensjoner og gjennom små skift eller manipulasjoner søker han etter uventede krysninger mellom forskjellige komponenter i et rom. I denne sammenhengen undersøker Avdal også hvordan teknologien blir brukt, eller kan brukes til å innhente nye betydninger og perspektiver på menneskekroppen og våre daglige omgivelser.
Yukiko Shinozaki (JP) studerte klassisk ballett i Tokyo fra hun var 6 til 18 år. Etter videregående flyttet hun til USA for å studere moderne dans og psykologi ved Portland State University. Fra 1993 til 1997 bodde hun i NYC, hvor hun presenterte sitt eget arbeid på steder som Judson Church, St Marks Church og Merce Cunningham Studio. Hun danset også i produksjoner av Yasemeen Godder, Raimund Hoghe, Meg Stuart med flere før hun flyttet til Brussel i 1997. I over 20 år har Shinozaki samarbeidet med Heine Avdal på flere produksjoner.
Shinozakis arbeid fokuserer på interne kompleksiteter og motsetninger i kroppen. Transformasjonsprosessen spiller en viktig rolle i hennes bevegelsesspråk: Gjennom subtile skift og manipulasjoner omdannes kjente handlinger sakte til et ukjent landskap. Hun anser kunstneriske samarbeid som en viktig faktor i hennes arbeid, og hun integrerer bevisst tilfeldige elementer som kommer i møte med ulike kunstnere og situasjoner. Hun jobber ofte på en intuitiv måte, men hun er også fascinert av noe utover hennes fantasi.