29. april 2017 - kl.13:00 30. april 2017 - kl.13:00 2 timer 400 kr inkl. forestillinger Sted: DansiT Dansens Dager Fullt program Kurs og samtaler

Teaterhuset Avant Garden og DansiT arrangerer verksted i koreografikritikk for kritikere, skribenter og journalister.

Verkstedet holdes av Danjel Andersson (daglig leder MDT, tidligere Moderna Dansteatern) og Anne Vigeland (frilansdanser og -kritiker).

Verkstedet er basert på et prosjekt mellom MDT og Kritiklabbet i Stockholm som utforsker nye former for kritisk tilnærming og formidling av scenekunst og koreografiske praksiser innenfor samtidsdansen. Eksperimentering står i fokus og vil kunne bunne ut i koreografikritiske innlegg som fengsler og byr på motstand. Håpet er at alle skal lære seg noe nytt og huske noe de kanskje har glemt.

Som en del av seminaret ser deltagerne to forestillinger: «How Hard Can it Be?» av Yaniv Cohen og «The Valley» av Rosa Omarsdottir og Inga Huld Hakonardottir.

Verkstedet og forestillingene er en del av minifestivalen DansiT og Teaterhuset Avant Garden arrangerer i forbindelse med Dansens Dager 27. april – 29. april 2017. Som del av festivalen presenteres også det nye magasinet «Koreografi», som vil være av relevans for deltagerne på verkstedet. Se hele programmet for «Dansens Dager 2017: Minifestival» på DansiTs nettsider: http://www.dansit.no/events/dansens-dager/

Tid
Lørdag 29. april:
Kl. 13.00-15.00: Koreografikritikkverksted (DansiTs lokaler)
Kl. 18.00: The Valley – Rosa Omarsdottir/Inga Huld Hakonardottir (forestilling, Teaterhuset Avant Garden)
Kl. 20:00: How Hard Can it Be? – Yaniv Cohen (forestilling, Trøndelag Teater)

Søndag 30. april:
Kl. 13:00-15:00: Koreografikritikkverksted (DansiTs lokaler)
Påmelding:

Interesserte bes sende en kort introduksjon av seg selv og sin bakgrunn til eline@dansit.no innen mandag 24. april 2017.

Det er begrenset med plasser på verkstedet.

Pris: kr 400 inkl. to forestillinger.

Om Danjel Andersson og Anne Vigeland

Danjel Andersson er daglig leder for MDT (tidligere Moderna Dansteatern) i Stockholm, kritiker, kurator og administrativ/kunstnerisk leder. Andersson har vært redaktør for Visslingar&Rop (teatertidsskrift), initiativtager til Perfect Performance og er kunstnerisk leder for festivalen TUPP i Uppsala. Han står bak begrepet «post-dance», har arrangert konferanse om temaet og er medredaktør for boken med samme tittel. I 2016 startet Andersson «Koreografikritikverkstaden» sammen med Axel Andersson fra Kritiklabbet.

Anne Vigeland er utdannet ved Operaens Ballettskole i Oslo, Kungliga Svenska Balettskolan i Sverige og P.A.R.T.S. i Brussel. Hun er frilansdanser med base i Stockholm. Vigeland har studert kunsthistorie og tverrfaglige kjønnsstudier ved Stockholms Universitet, og skriver bacheloroppgave med spesialisering på performativitet i samtidskunsten. Vigeland deltok på Kritiklabbets koreografikritikkverksted høsten 2016 og skriver blant annet kritikker om dans og performance for scenkonstguiden.se.